uw aandaacht

Voor

Begint niet als jij

gaat praten

Het is van essentieel belang dat het publiek weet wie je bent en waarom je op dat podium staat. Je speech begint niet pas als jij gaat praten, maar al bij de voorbereidingen. Met de aankondiging speel je al in op het verwachtingspatroon van je publiek.

Als je zelf naar een theatershow gaat, is het vanzelfsprekend dat je verwachtingen zijn gewekt: je koopt een kaartje, zet de datum in je agenda en af en toe kom je de aankomende show weer tegen. En als je de middag voor de show je jas aantrekt en naar het theater gaat, zie je de poster van de show weer hangen in de foyer, vaak met een pakkende titel. Je nieuwsgierigheid is geprikkeld. Nu ga je het eindelijk weten!

Interesse 

Gewekt

Bij je eigen presentatie moet je dit effect ook creëren. Vertel je publiek van tevoren weten wie je bent, wat je doet, waar je over gaat praten en waarom. Of het nou een aankondiging is in de vorm van een agendapunt, een mail of een persoonlijke uitnodiging voor een groot evenement: het gaat erom dat het publiek al een bepaalde verwachting van je heeft voordat jij begint met spreken, zodat ze benieuwd zijn naar wat je gaat zeggen.