Doel

Gehaald?

check bij je

Luisteraars

Hoe weet je nu dat je je doel goed verwoord hebt? Vaak kom je hier pas na afloop van je presentatie achter. Check bij de luisteraars wat ze ervan vonden.

Kunnen zij in één zin zeggen wat de boodschap was, dan weet je dat je presentatie is overgekomen. Die boodschap moet natuurlijk wel exact dezelfde zijn als wat jij voor ogen had. Als je verschillende antwoorden krijgt (of erger: geen duidelijk antwoord), dan weet je dat je het verhaal specifieker en duidelijker moet maken.

Overlap

Als je op een evenement spreekt waar meerdere sprekers zijn, gebeurt het soms dat er een overlap qua inhoud is. Het is daarom verstandig om de onderwerpen af te stemmen met de andere sprekers.

Het is ook aan te raden om te luisteren naar de sprekers die voor jou aan de beurt zijn, al is het maar met een half oor. Het biedt je de kans om iets wat zij gezegd hebben terug te laten komen in jouw verhaal. Opdrachtgevers zijn hier blij mee: het komt professioneel over als jij eerder vertelde informatie zijdelings herhaalt.

 

Wat gaan de anderen

Zeggen?

Het kan gebeuren dat er voor jou iemand iets zegt dat conflicterend is met wat jij gaat zeggen. Stel dat jouw presentatie gaat over het aanboren van nieuwe markten om de omzet te verhogen, maar de directeur voor jou heeft net verteld dat alle energie moet worden gestoken in de bestaande klanten, dan wens ik je veel succes bij de borrel. Je mag dan hopen dat er geen comedian is die het evenement afsluit en de draak met je steekt.