thema en 

Titel

Goed over 

Nagedacht

Veel evenementen hebben een thema. Soms is daar goed over nagedacht en zijn het futuristische zinnen.  Soms zijn ze voor de hand liggend. 

Het thema kan een slogan zijn die gebruikt wordt om het beoogde doel te realiseren. Het is slim om het thema in jouw speech terug te laten komen, bijvoorbeeld in je titel. De opdrachtgever zal tevreden zijn omdat jouw verhaal aansluit op de rest van het programma, en het publiek gaat ervan uit dat jij deze speech speciaal voor die dag hebt gemaakt.

Je kunt ook voor een pakkende titel kiezen die tot de verbeelding spreekt. Een titel die schuurt, die de wenkbrauwen doet fronsen. Bijvoorbeeld: ‘Kijk niet weg, kijk terug.’ Andere pakkende titels zijn: ‘Een puber als baas’ of ‘De tweedaagse werkweek’.

Hiermee maak je jouw publiek nieuwsgierig; ze zullen zich afvragen wat je ermee bedoelt. Maak dan ook echt gebruik van die titel, zodat hij aan het eind van de show helder is.

Vragend

maken

Je kunt je titel ook vragend maken en die vraag aan het einde zelf beantwoorden. In veel gevallen staat de titel in het programmaboekje, verschijnt hij in de mail van de uitnodiging en is te zien op de openings-slide van je presentatie. Met een spannende titel creëer je een nieuwsgierig publiek dat graag je verhaal wil horen.

Tip: Als je het thema gebruikt om mee te openen, sluit er dan ook mee af. Dan wordt het een afgerond verhaal.