rekening houden met je

Publiek

Afstemmen op het 

Evenement

afgestemd op het evenement, zodat je weet voor wie je spreekt en waarom. Dus: wie is je publiek en wat is het doel van de bijeenkomst?

Het publiek

Als spreker moet je je inleven in je publiek. Denk niet: ‘Wat ga ik vertellen?’ maar: ‘Wat willen de mensen horen, waar komen ze voor, en wat wil de opdrachtgever dat ik bereik?’

Zoek uit wat het kennisniveau van je publiek is. Dit bepaalt namelijk welke voorbeelden of anekdotes je kunt vertellen om je toehoorders te verrassen en welke niet. Ben jij de specialist en heb je achttien jaar ervaring in een specifiek vakgebied maar jouw publiek niet, ga dan niet onafgebroken met vaktermen gooien. Anders ben je de  gemiddelde toehoorder na drie minuten kwijt.

Niet

onderschatten

Met zinnen als ‘Zoals jullie allemaal weten…’ moet je oppassen. Daarmee sla je je publiek soms te hoog aan. Als een deel van het publiek niet weet waar je het over hebt, ben je ze kwijt. Dat merk je direct aan de verminderde concentratie in de zaal. De kans dat iemand opstaat en zegt: ‘Nee, ik weet het eigenlijk niet, zou je het kunnen uitleggen?’ is praktisch uitgesloten. Het zou trouwens wel prettig zijn als iemand uit de zaal dit op een leuke manier vroeg. Het zou de spreker scherp houden en er kan een open sfeer ontstaan.

Maar onderschat je publiek ook niet. Als jij ze uitlegt wat ze zelf allang weten, kun je ervan uitgaan dat ze jou niet serieus nemen en ook niet geïnteresseerd zijn in de rest van je betoog.