Tom sligting is de

Coach

Een online cursus voor iedereen die gaat

Presenteren

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die voor een kleine of een grote groep moet spreken. Of je nou een plan moet presenteren voor zes man in een vergaderkamer of je gevraagd bent om een praatje te houden op het jaarlijkse bedrijfsfeest voor zeshonderd man. Dit boek is ook bedoeld voor diegene die er vreselijk tegenop ziet om voor een groep te spreken en nu eindelijk wil ontdekken dat het een vak is dat je kunt leren. Presenteer je al regelmatig, maar wil je de lat hoger leggen en meer indruk maken, dan kan je dat ook leren met behulp van deze cursus.

Jaar ervaring

Meer dan 4500 performances

Vanaf 1994 ben ik fulltime stand-up comedian en spreker. Inmiddels heb ik meer dan 4500 shows verzorgd, zowel in het theater als tijdens grote zakelijke evenementen.

Wat mij bij zakelijke events regelmatig opvalt, is dat er een matige, ongeïnspireerde spreker op het podium staat. Dan kijk ik naar de rug van de spreker, omdat hij zijn 59 PowerPoint-slides van het scherm opleest. Of de spreker is niet te verstaan door een technisch mankement, of hij staat in het donker omdat je de beamer anders niet kunt zien. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden, de een nog pijnlijker dan de ander. Voor veel zakelijke sprekers valt er dus nog een wereld te winnen.

Mijn

showreel 

De laatste paar jaar heb ik me ook gefocussed op een internationale spreek carriere. Dit is mijn laatste showreel. Begin 2020 mocht ik een Keynote Speech verzorgen in Parijs, Delhi en Namibie. Toen kwam half februari de Corona Crisis en stond alles stil. Mijn speech heet Welcome to Disruptionland, daar was eigenlijk alles al mee gezegd. 

 

 

Maar misschien ook voor jou als beginnende spreker. Je wilt je publiek verrassen en meenemen in een mooi verhaal. Je wilt ze ontroeren en laten lachen. Je wilt ze iets meegeven waar ze over nadenken. Dat ga je niet redden als je simpelweg droge informatie de zaal induwt.

 

 

Interview Tom Sligting

Voor een blad werd ik geinterviewd. Voor als je echt nog meer wilt weten over mij:

KEYNOTE WELKOM IN DISRUPTIELAND

Tom Sligting

‘Disruptie is sterker dan veranderen’

Ruim 25 jaar geleden is Tom Sligting één van de eerste stand-up comedians van Nederland. Hij bezoekt daarna meer dan duizend bedrijven en overheidsinstellingen met zijn maatwerkshows en blijkt bovendien een krachtig wapen te zijn om evenementen mee af te sluiten. Nu timmert hij internationaal vooral aan de weg met zijn keynote-lezing ‘Welcome to Disruptionland’. Met inhoud, interactieve elementen én natuurlijk humor. In zes stappen leert Tom zijn toeschouwers, gevoed door bedrijfsinformatie , hoe zij zichzelf kunnen ontwrichten.  “Wanneer een patroon verandert, moet er iets nieuws komen. Disruptief zijn is dan positief, zorgt voor creativiteit en nieuwe ideeën, begint bij mensen en is sterker dan veranderen.”

Tekst: Jacques Geluk

“De afgelopen kwart eeuw heb ik talloze bedrijven bezocht met mijn maatwerkshows. Dankzij die ervaringen weet ik nu precies hoe ik de zaal moet wakker schudden. Mijn opdrachtgevers en het publiek verwachten heldere content over waar de organisatie nu staat als het gaat om innovatie en wat zij kunnen verwachten. Na een voorgesprek met de CEO zorg ik voor zes stappen ‘to disrupt yourself’, die ik verpak in een boeiende keynote vol serieuze informatie, humor en interactie.” Tom Sligting heeft in de loop der jaren heel veel (keynote) sprekers meegemaakt. Goede en minder goede. Enkele jaren geleden denkt hij erover na wat er zou gebeuren als hijzelf een keynote-lezing zou geven. Echt een serieus verhaal, waaraan behoefte bestaat, over jezelf ontwrichten. “De term ‘disrupt yourself’  Disruptive Innovation is eind vorige eeuw bedacht door Clayton Christensen en op zich al disruptief. Iedereen heeft er zo zijn eigen ideeën over, maar voor mij betekent het dat niet bedrijven moeten veranderen, maar de mensen die er werken. Bij hen begint het. Door er zo in te gaan kan ik dat ook spiegelen bij mezelf en mooie persoonlijke voorbeelden geven. Met andere woorden: als mensen niet ontwrichten, ontwricht de organisatie ook niet en gebeurt er niets. Dat in tegenstelling tot wat in negen van de tien lezingen wordt verkondigd en veel trainingsprogramma’s ons willen leren. Die zeggen allemaal dat de bedrijven moeten veranderen en we met z’n allen een bepaalde kant uitmoeten. Waar ik vroeger daarna voor de komische noot moest zorgen, vertel ik nu  als spreker en niet als comedian mijn verhaal aan het publiek.” Tom hecht eraan te vertellen dat hij het woord disruptie of ontwrichting positief benadert. “Veel mensen hebben er een soort negatieve connotatie bij en denken dat het betekent dat je alle schepen achter je moet verbranden. Dat is in  mijn beleving totaal niet waar. Disruptie geeft juist veel energie, doordat je op nieuwe ideeën en inzichten komt.” Het feit dat hij in het buitenland, waar ze zijn achternaam niet kunnen uitspreken, Tom Lightning wordt genoemd is wat dat betreft zeer illustratief.

Zakelijke achtergrond
“Ik leef me tevoren goed in en weet wat de problemen en uitdagingen zijn. Doordat ik een zakelijke achtergrond heb – mijn vader was ondernemer en ik heb commerciële economie gestudeerd – kan ik de boodschap goed en zakelijk overbrengen. Door metaforen en komische inzichten op doelstellingen, doelen en problemen te plakken wordt het voor het publiek veel tastbaarder en onthouden ze alles beter. Met dat idee in het achterhoofd heb ik de keynote geschreven. In het Engels, want ik wil hem graag internationaal in de markt zetten. Daarom profileer ik mij ook als ‘global keynote speaker’ in filmpjes op LinkedIn en Facebook, Er zijn al succesvolle shows geweest in Parijs, Singapore en Antwerpen.” Een hele verandering: “Het is altijd mijn werk geweest een serieuze conferentie of bijeenkomst humoristisch af te sluiten met maatwerk, of een ‘wrap up’ zoals de Engelsen dat noemen. Ik ben dan de hele tijd aanwezig, zie en hoor alles en verwerk dat in mijn afsluitende speech. Dat betekent dat ik inmiddels veel inzicht heb in wat er bij al die bedrijven gebeurt, hoe het allemaal in elkaar zit. Dat komt nu allemaal heel mooi uit.” ‘Disrupt yourself’ is geen ‘rocket science’, wel een leuke en dankbare manier om mensen in een patroon te krijgen waarin ze op een andere manier nadenken over zakelijke beslissingen. “Ik mag in december mijn keynote houden tijdens het Grand Speakers-evenement, als één van de vijf van de meer dan duizend sprekers van Speakers Academy®. Het geeft vertrouwen dat ik me ook voor mijn collega sprekers kan waarmaken.”

Het begin
Als Tom Sligting in de jaren negentig begint is er nog geen internet, geen Google en moet hij het als een van de eerste Nederlandse beginnende  stand-up comedians maar uitzoeken. “Exact na mijn vijfde optreden in 1994 vroeg een van de toeschouwers of ik de week erna op een bijeenkomst van zijn bedrijf in Amstelveen wilde optreden. ‘We hebben nu zo gelachen, kun je dat bij ons doen?’ Op dat moment opende zich een wereld, waarvan ik geen idee had wat die letterlijk en figuurlijk kon opbrengen. Ik was geen schnabbelcircuit gewend (evt: ik zag het niet als een schnabbelcircuit), die optredens waren mijn businessmodel. Inmiddels ziet iedereen mij als een zakelijke spreker en comedian en wat dat laatste betreft heb ik in Nederland de meeste ervaring.  Dat durf ik hardop te zeggen. De kracht is echter absoluut de combinatie, die ook nu weer in mijn keynote tot uiting komt. Zoals recent bij de Kamer van Koophandel van Gorinchem. Ik heb een serieus verhaal verteld, maar wat hebben de mensen gelachen! Er was enorm veel reflectie en ik kon scherp reageren op de opmerkingen uit de zaal”, vertelt Tom nog nagenietend. “Ik durf te zeggen dat er weinig keynote sprekers zijn die aan dat niveau kunnen tippen. Aan de andere kant ben ik ook geen professor met een wereld verbeterend verhaal.  Zo profileer ik mij ook niet. Wel maak ik duidelijk dat alle verandering bij jezelf begint en dat dit soms ook vraagt om radicale beslissingen. Dan komen die zes stappen weer om de hoek kijken, die ik ook op mezelf heb geprojecteerd in mijn eigen veranderingstraject.”

De katapult
Bij de maatwerkshows werkt Tom vooral met de content die hij van zijn opdrachtgevers krijgt. De keynote speech is een vastomlijnd verhaal, maar uiteraard speelt bedrijfscontent ook hierin een rol en wil de bedrijfsleiding bijvoorbeeld dat hij de medewerkers met iets confronteert of even laat schrikken. “Daar heb ik onder andere een levensgrote katapult – de Catapultizer – voor, die op het podium staat tijdens mijn speech. Op een gegeven moment schiet ik daarmee een ‘angry bird’ de zaal in. Daarin zit ook een microfoon zodat ik direct plenair de interactie kan aangaan. Dat is redelijk disruptief. Die gesprekken, waarin ik mensen uitdaag in een paar zinnen te zeggen wat nu echt hun boodschap is, kan ik opnemen en aan het einde van de keynote laten terugkomen. Dan sluit ik niet af met mijn woorden, maar met wat maximaal( mag weg, zou er meer kunnen doen) drie mensen uit de zaal twintig minuten eerder hebben gezegd. Dat werkt heel krachtig. De opdrachtgever weet tevoren dat ik ga opnemen. Ik vraag waar hij of zij achter wil komen en pas daarop mijn vraagstelling aan.

Sprekersbijbel
Begin 2019 heeft Tom Sligting de Sprekersbijbel uitgebracht. Hij beschrijft de complete ervaring van wat hij in 25 jaar gedurende bijna vierduizend shows heeft ervaren als spreker/comedian in het theater en tijdens bedrijfsevenementen. Hij heeft daardoor een goed idee gekregen van wat in Nederland wordt verwacht van een presentator. “Ik weet wat goed en vooral wat fout gaat. Daarom heb ik dit boek geschreven voor de zakelijke markt, voor mensen die op kantoor of binnen een organisatie een presentatie of speech moeten geven of iets moeten presenteren. Veel mensen hebben er moeite mee, maar het gaat erom dat iedereen – behalve de mensen met totale spreekangst – altijd probeert zichzelf te verbeteren. Ik bied het totale plaatje aan, want ook microfoontechniek en zaalsetting (hoeveel meter moeten er zijn tussen de voorste rij en het podium) zijn belangrijke onderwerpen, die in andere publicaties te weinig aan bod komen. Alles dat nodig is voor een goed optreden staat erin. Ook het boek past bij het feit dat ik graag wil profileren dat ik een goed verhaal heb en mensen iets wil leren. Het liefst door over een serieuze boodschap een laag met humor en interactie te leggen.

KADER
Tom Sligting is keynote-spreker (‘Welcome to Disruption Land’) en stand-up comedian. Hij heeft daarvoor commerciële economie gestudeerd en in het bedrijfsleven gewerkt, onder meer als trainer van marketingconcepten. Hij treedt vanuit die expertise en ervaring nu veel op voor bedrijven en instellingen. De maatopdrachten van organisatoren van evenementen en bijeenkomsten resulteren steevast in spetterende en tegelijk serieuze optredens.

 

 

een zaal

Raken

Jezelf verbeteren als spreker is niet alleen een kwestie van het lezen van dit boek, of nog tien andere boeken. En het lukt je ook niet als je maar één keer iets nieuws uitprobeert. Je moet er echt tijd aan besteden. Het spreekt voor zich dat je niet alle tips in dit boek in één keer toepast tijdens je volgende speech. Mijn advies: werk stapsgewijs, kies eerst een of twee tips die jij het belangrijkst vindt en pas ze in je eerstvolgende presentatie toe. Probeer uit te vinden wat voor jou het beste werkt. Het is een kwestie van proberen, net zo lang totdat je voelt dat het werkt.

Een mooie spreuk die van toepassing is op jouw presentatie: ‘Als je iets behandelt als een hobby, zal de uitkomst ook een hobby zijn. Als je iets professioneel behandelt, zal het resultaat professioneel zijn.’

Het publiek moet een beetje

Van je houden

Dat is wat ik tegen deelnemers zeg die gecoached heb. Professioneel gesproken vind ik dat een mooi begin als je het podium op gaat. Dat wil dan ook zeggen dat je alles doet om het je publeik naar hun zin te maken. Als ze dat merken en ze genieten dan…  gaan ze een beetje van je houden. Als je dat voelt als je op het podium staat kan er niet veel meer mis gaan.

Hier rechts een filmpje vlak nadat ik een sprekers training had gegeven voor professionele sprekers in Delhi. Voor iederen had ik een presentje, uiteindelijk wilde 137 van de 150 gasten persoonlijk met mij op de foto om me te bedanken. Met veel van de gasten heb ik nu nog contact via LinkedIn. Dan weet je dat je een zaal geraakt hebt.